Forestil dig en kold efterårsdag ude på gokartbanen. Banen er glat efter nattefrost, og solen kæmper for at bryde igennem skyerne. Du har allerede været igennem tre omgange med småjusteringer på karten, men noget føles stadig forkert. Den bagende mister greb i svingene, og omgangstiderne halter bagefter konkurrenternes. Frustrationen vokser. Hvad mangler der?

Du står ved siden af din kart og overvejer, om det er dækkene, vægtbalancen eller måske bagakslen, der ikke fungerer. En af de erfarne mekanikere går forbi og siger: “Har du prøvet med en blødere aksel? I dag er grebet lavt, og din kart har brug for lidt mere fleksibilitet.”

Med lidt skepsis skifter du bagakslen til en blødere model, og pludselig føles alt anderledes. Kartens bagende får bedre greb, og den bliver mere forudsigelig i svingene. På næste omgang kigger du på stopuret – en forbedring på næsten et halvt sekund. Smilet breder sig.

Historier som denne viser, hvor afgørende det kan være at forstå og tilpasse bagakslen til de aktuelle forhold. Det handler ikke kun om teknik, men også om at lære din kart og banen at kende i alle detaljer. Dette øjeblik af indsigt kan være forskellen på middelmådighed og succes på banen.

Dette fænomen dykker vi ned i her:

Hvad er bagakslens funktion?

Bagakslen forbinder baghjulene og overfører kraften fra motoren til asfalten. Udover at drive karten, påvirker akslen også chassisets fleksibilitet og dækkets greb. De små justeringer her kan have stor betydning for din omgangstid.


Typer af bagaksler og deres egenskaber

  1. Blød aksel (Soft Axle)
    • Fordele:
      • Mere fleksibel, hvilket giver bedre greb på baghjulene.
      • Ideel til baner med lavt greb eller glatte overflader.
    • Ulemper:
      • Mindre stabilitet i højhastighedssving.
      • Hurtigere slid på dækkene under høje temperaturer.
  2. Medium aksel (Medium Axle)
    • Fordele:
      • En alsidig mulighed, der fungerer godt under de fleste forhold.
      • Balancerer greb og stabilitet.
    • Anvendelse:
      • Perfekt til kørere, der ofte skifter mellem forskellige typer baner.
  3. Hård aksel (Hard Axle)
    • Fordele:
      • Giver øget stabilitet i sving og på baner med højt greb.
        Især hvis dit chassis er af de blødere typer.
      • Reducerer overstyring, når banens forhold forbedres, og dækkene gerne vil slippe.
        Eller omvendt, fjerner understyring når bagenden gerne vil skubbe.
    • Ulemper:
      • Kan føre til mindre greb på baner med lavt greb, da den endnu ikke er hård nok til at tvinge dækkene i asfalten.
  4. Ekstra hård aksel (Extra Hard Axle)
    • Fordele:
      • Maksimal stabilitet og reduceret fleksibilitet.
      • Ideel til glatte baner eller ved meget varme forhold. – Læg mærke til det sidste. Meget varme forhold. Er det ikke selvmodsigende ift. hvad vi lige har talt om?
        Hold fast, fordi nu bliver det sjovt.
        Der findes nogle situationer, hvor man skal tænke omvendt iforhold til ovenstående.

        F.eks en 30 graders dag på South Garda, de bløde dæk fra KZ’erne har kørt en absurt mængde gummi i asfalten. Nakken hænger, og karten hopper rundt i sving 5 (Dobbelt venstre), og i 7-8 (hårnålene). Det virker lidt håbløst, også selvom i piller greb af, og har flyttet Ackermann.

        Det er nu du hiver fat i den hårdeste aksel du kan finde, og får den smækket i, i en fart. Fordi det der sker er at de blødere aksler bliver overkørt af den klistrende asfalt, og at den ikke længere kan fjedre nok til at trække karten fri af gumiet. Den stivere aksel tvinger bagenden til at fjedre så meget mindre, at den skaber løft i stedet, og derved lægger mære vægt på ydre hjulene, hvilket gør at svinget ikke længere er at problem. Men pas på! Går det for stærk, riskiere du at vælte! 😉
  5. Superblød aksel (Super Soft Axle)
    • Fordele:
      • Ekstrem fleksibilitet, der kan give greb i meget kolde eller regnfulde forhold.
    • Ulemper:
      • Svært at kontrollere på baner med højt greb.

Hvordan vælger man den rigtige aksel?

  1. Analyser banens forhold:
    • Lavt greb (fx kold eller våd bane): Vælg en blødere aksel.
    • Højt greb (fx varm og tør bane): Gå efter en hårdere aksel.
  2. Overvej aksel i forhold til dækkets type og temperatur:
    • Blødere aksler arbejder bedst med dæk, der har brug for ekstra greb.
    • Hårde aksler kan hjælpe med at forlænge dækkenes levetid under høj belastning.
  3. Test og juster:
    • Start med en medium aksel og tilpas efter behov. Små ændringer i bagakslens længde eller fastspænding kan også have en stor effekt.
      En kortere aksel, vil typisk kunne give dig med greb ud af svinget, vice versa.



Hos Kartland forhandler vi samtlige bagaksler til samtlige mærker: https://kartland.dk/vare-kategori/bagaksel/.

OBS: Her i julen kan der være en lidt længere leveringstid på aksler. 7-10 dage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *