En kort, en lang?

Valget af for- og baghjulsnav på en gokart, spiller en afgørende rolle for kartens håndtering og ydeevne. Forhjulsnavene påvirker primært styring og forhjulsgreb, mens baghjulsnavene har indflydelse på baghjulsgrebet og kartens generelle balance.

Forhjulsnav:

Forhjulsnavets længde og materiale kan justere kartens forende.

Længere forhjulsnav: Vil øge forhjulenes sporvidde, hvilket kan forbedre stabiliteten i hurtigere sving, samt lige strækninger, men potentielt reducere din hastighed igennem et langsomt sving. Længere forhjulsnav, vil øge løftet på bagakslen, og det vil være nemt at skabe overstyring, grundet for meget indstyring.
Længere forhjulsnav er specielt fordelagtige i regnvejr, hvor vi ønsker et øget løft, stivere forende, og mere kontant indstyring.

Kortere forhjulsnav: Vil sænke forhjulens sporvide, og derved gøre gokarten mere følsom overfor kørerens input på rattet. Tit ønsker vi korte forhjulsnav, på korte baner med mange retningskift. Søndersø, Grindsted, Als. Det kræver et par rolige hænder at køre med lav sportvidde, så har køreren mange korektioner i svinget, kan det hjælpe at sætte lidt længere nav på, eller flytte navene et ”hak” ud.

Materialevalget, såsom aluminium eller magnesium, påvirker vægten og hårdheden. Hvor magnessium vil anses som det bløde valg, og aluminium som det hårde.

Baghjulsnav:

Baghjulsnavets længde og materiale kan justere kartens bagende.

Baghjulsnavets længde og materiale har en direkte indflydelse på baghjulsgrebet, og svinghastighed. Generelt gælder det, at længere nav stiver akslen af under navet, hvilket kan øge grebet ved at tillade det ydre baghjul at få bedre kontakt med banen. Dette kan skabe øget baghjulsgreb. Omvendt kan kortere nav reducere denne stivhed, hvilket kan være fordelagtigt under visse forhold, eksempelvis med for meget greb.

Materialevalg:

Valget mellem aluminium og magnesium til både for- og baghjulsnav påvirker vægt og varmeafledning. Magnesiumnav er lettere og kan forbedre kartens svingegenskaber, på baner med højt greb. F.eks for at undgå at hoppe/slippe midt i svinget. Mens aluminiumnav anbefales på baner eller chassis med lavt greb.

Praktiske overvejelser:

Når du justerer navene, er det vigtigt at overveje banens forhold og din personlige kørestil. Eksperimenter med forskellige navlængder og materialer kan hjælpe med at finde den optimale opsætning for din gokart. Husk også at læs gokart producentens anbefalinger og eventuelt søge råd fra erfarne mekanikere eller kørere.

Tjek alle vores nav ud lige her: https://kartland.dk/vare-kategori/nav/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *